Er du klar til at blive en betroet sparringspartner, der forbinder økonomiske indsigter med strategiske beslutninger? Trives du i en rolle, hvor du arbejder tæt med både forretningen og ledelsen for at skabe værdi gennem økonomisk indsigt og analyser?
Som Finance Business Partner sidder du med ved bordet i både Koncernøkonomi og i den Kommercielle ledergruppe, hvor du bidrager til fremtidens udvikling og mål.
Du bliver en del af en organisation, hvor økonomistyring spiller en central rolle i at understøtte strategiske beslutninger samt sikre operationel performance.
Velkommen til Koncernøkonomi Vi ser frem til at byde dig velkommen i Koncernøkonomi. Vi er en del af direktørområdet Økonomi, som foruden Koncernøkonomi består af Regnskab, Finans, IT, Ejendomme og Koncernsekretariat.
I Koncernøkonomi er vi ca. 60 medarbejdere, heraf arbejder fire af os som Finance Business Partnere, så du får rig mulighed for sparring.
Vi arbejder på tværs af organisationen og leverer analyser, rådgivning og indsigt, der understøtter forretningens strategiske og operationelle mål.
Vores team består af engagerede, dygtige kollegaer. Hos os vil du opleve vidensdeling og at der er plads til at komme med inputs til eksisterende processer samt at tage ansvar. Vi lægger desuden vægt på faglig og personlig udvikling.
Hos os er psykologisk tryghed og en god omgangstone fundamentet for et effektivt samarbejde. Vi værdsætter godt kollegaskab og ser frem til at byde dig velkommen som en del af vores fagligt dygtige team.
”DSB er inde i en spændende udvikling, hvor vi indkøber nye tog og bygger nye værksteder. Som Finance Business Partnere er vi med til at præge denne udvikling.
Vi bevæger os i spændingsfeltet mellem forretning og økonomi, hvor vi er med til at udvikle forretningen.
Der er et godt samarbejde mellem kollegaer i alle områder af organisationen, og der er mulighed for at få indflydelse”
Fortæller Henrik Wiemann Rasmussen, Finance Business Partner i Drift
Om jobbet og dine opgaver Du bliver et centralt bindeled mellem Kommerciel og Koncernøkonomi. Du vil være en betroet sparringspartner og rådgiver for ledelsen, hvor du bidrager med økonomisk indsigt og strategiske analyser, der understøtter beslutningsprocesserne samt at komme med forslag til nye vinkler på problemstillinger.
Du indgår i ledergruppen for Koncernøkonomi og ledergruppen for Kommerciel, hvilket gør dig til en vigtig del af den strategiske udvikling og målsætning.
En typisk arbejdsdag kan starte med du at forbereder materiale til månedens ledermøde i Kommerciel, hvor du fremlægger KPI’er samt den opdaterede månedsrapport. Derefter holder du et møde med direktøren for Kommerciel vedrørende en ny business case for en kommende satsning.
Efter frokost arbejder du på en dybdegående analyse af områdets økonomiske performance, som skal præsenteres ved næste møde i ledergruppen for Koncernøkonomi.
Inden dagen slutter, har du intern sparring med kollegaer i Koncernøkonomi, hvor I drøfter optimeringsmuligheder på tværs af projekter og økonomiske processer.
Dine vigtigste opgaver er at
- Udarbejde/kvalitetssikre business cases og strategiske analyser, der understøtter beslutningstagning.
- Tage ansvar for opfølgning og rapportering på KPI’er i området.
- Sikre og medvirke til månedlig rapportering, løbende forecast samt årlige target og budget for Kommerciel.
- Samarbejde tæt med både ledelsen i Kommerciel og de øvrige områder i Koncernøkonomi.
Derudover forventer vi, at du
- Har en solid forståelse for økonomistyring samt indsigt i regnskabsmæssige principper.
- Evner at se både på detaljen og helheden.
- Er erfaren i at udarbejde og præsentere beslutningsoplæg af høj kvalitet.
- Har gode færdigheder i stakeholder management på tværs af organisatoriske niveauer.
- Er resultatorienteret og leverer inden for aftalte deadlines.
Vi lægger vægt på, at du er god til at navigere blandt forskellige interessenter på tværs af organisationen og kan opbygge gode relationer.
Du trives med en kombination af detaljeret økonomistyring og formidling af økonomiske indsigter, der kan omsættes til klare beslutningsgrundlag.
Derudover arbejder du struktureret og sikrer, at deadlines bliver overholdt, samtidig med at du har et godt overblik over dine leverancer.
Hvad tilbyder DSB?
- Pension og sundhedsforsikring
- Fleksible arbejdstider og mulighed for hjemmearbejde et par dage om ugen
- Frokostordning og mulighed for at købe mad med hjem
- Gratis transport med DSB
- Træning i DSB’s eget fitnesscenter og PureGym
Læs mere om personalegoder og DSB som arbejdsplads.
Søg nu Ansøgningsfristen er d. 24. august 2025.
Vi gennemfører samtaler løbende, så vi opfordrer dig til hurtigst muligt at uploade ansøgning (evt. som en kort video), CV og eventuelle eksamenspapirer.
Spørgsmål? Ring til underdirektør Koncernøkonomi, Tanja Refslund Gadegaard på tlf. 5221 4441.
Rekrutteringsprocessen Hvis du går hele vejen, kan du forvente tre samtaler, hvoraf den ene inkluderer adfærdstest, evt. logisk test og muligvis case. Vi anvender digital referenceindhentning efter aftale med dig.
#LI-NF1
#LI-Hybrid
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Høje-Taastrup Kommune
-Virksomheden tilbyder:
dagarbejde
-Arbejdsgiver:
ALLE OMRÅDER, HQ, Telegade , 2630 Taastrup
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 24-08-2025;
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/410f77f2-34a4-415d-90d9-53d1c00fc433