Teamleder til Familieafdelingen i Høje-Taastrup Kommune Familie- og Dagtilbudscenter

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Familieafdelingen søger en teamleder med tiltrædelse pr. 1. august 2024.

En af vores dygtige teamledere skal fremover være strategisk leder i anden kommune og vi søger derfor en ny dygtig teamleder til ledelse af børne- og ungerådgiverne i Distrikt Midt samt teamet af fremskudte børne- og ungerådgivere på skoler og dagtilbud.

Teamlederens primære ledelsesansvar er faglig og personalemæssig ledelse af 10 myndighedsrådgivere i distrikt Midt, 1 socialfaglig koordinator samt 7 fremskudte rådgivere, som arbejder forebyggende på skoler og dagtilbud. 

Den faglige ledelse af Distrikt Midt foregår i tæt samspil med teamets socialfaglige koordinator. 

Distrikt Midt er et velfungerende team med en stabil og dygtig medarbejdergruppe med høj faglighed og gode sociale relationer. 

De fremskudte socialrådgivere er et team af erfarne rådgivere, som 1. marts 2024 blev opnormeret med 3 rådgivere, da deres forebyggende opgaver blev udvidet til også at dække alle kommunens dagtilbud. Teamet har gennem flere år arbejdet forebyggende på alle kommunens skoler. 

Familieafdelingen består af 70 medarbejdere og er organiseret på følgende måde: 

  • 1 team af fremskudte rådgivere, der arbejder forebyggende på skoler og dagtilbud
  • 1 Akutteam, som håndterer alle akutte sager, herunder vurderer alle underretninger
  • 3 distrikter hhv. Vest, Øst og Midt, som varetager al sagsbehandling i de sociale sager  
  • 1 Anbringelsesteam, som varetager sagsbehandlingen for de anbragte børn og unge
  • 1 Specialrådgivning, som varetager sagsbehandlingen for børn og unge med funktionsnedsættelser
  • 4 socialfaglige koordinatorer, som understøtter rådgiverne i det daglige arbejde

Som teamleder i Familieafdelingen bliver du en del af et stærkt lederteam, som består af 4 teamledere, der alle refererer til lederen af Familieafdelingen. I lederteamet arbejder vi tæt sammen om den daglige drift i Familieafdelingen samt om den fælles udvikling af afdelingen. Derudover samarbejder vi tæt med teamlederne på udfører-området om både drift og udvikling. Du skal derfor trives med at arbejde teambaseret og tværfagligt, men også kunne agere selvstændigt. 

Vi søger en dygtig teamleder med socialfaglig baggrund, som står stærkt i egen faglighed og har erfaring indenfor myndighedsarbejde på børneområdet. Du skal kunne stå i spidsen for en stabil daglig drift, og sikre lovmedholdelighed samt et højt fagligt niveau i sagsbehandlingen. Desuden skal du have gode samarbejds- og kommunikationskompetencer, som du kan anvende i dialog med familierne, medarbejderne og samarbejdspartnerne. Endelig skal du trives med tempo og kompleksitet i dit daglige arbejde. 

Derudover søger vi en teamleder, som gerne har erfaring med eller stor lyst til at arbejde med at sikre et godt og sundt arbejdsmiljø. I Familieafdelingen arbejder vi løbende på at sikre og videreudvikle et godt og sundt arbejdsmiljø på trods at både stor arbejdsmængde og tidspres samt høje følelsesmæssige krav i arbejdet. Det er derfor vigtigt, at du har en åben og anerkendende ledelsesstil, hvor du lytter til medarbejdernes behov. Samtidig skal du kunne udvise tydelig ledelse samt stabilitet og forudsigelighed i dagligdagen, ligesom du skal være i stand til at træffe hurtige men gennemovervejede beslutninger, når det er nødvendigt.

Familieafdelingen har mange sager med høj kompleksitet, og selvom vi bestræber os på at følge anbefalingerne for antal sager pr. rådgiver, så forventes det, at teamlederen støtter medarbejderne i at prioritere opgaverne i tæt samspil med den socialfaglige koordinator. 

En særlig stor ledelsesopgave i 2024 er implementering af Barnets Lov, og det er derfor en fordel, hvis du har indsigt i lovgivningen og de forandringer, som den medfører. I Familieafdelingen er vi langt med implementeringsarbejdet, da vi gennem flere år bl.a. har arbejdet med at styrke vores inddragelse af børn og unge i sagsbehandlingen via samarbejde med Socialstyrelsen og Børns Vilkår. 

Vi arbejder desuden løsningsfokuseret og inddragende, ved bl.a. at anvende Signs of Safety, som metode i sagsdrøftelser og ved netværksmøder. Og vi er optaget af at arbejde forebyggende i samarbejde med almenområdet samt af at sikre hurtige og rette indsatser ved at knytte myndighed og udfører tæt sammen i opgaveløsningen. 

Familieafdelingen anvender IT-systemet DUBU, som understøtter ICS, hvorfor erfaring hermed er en fordel. Ledelsesmæssigt anvendes DUBU dagligt til styring og ledelsesinformation, og vi har god administrativ understøttelse. 

Familieafdelingen er en del af Familie- og Dagtilbudscenteret, som derudover består af Sundhedstjenesten, Dagtilbudsområdet, Administrationen og udførerne: FamilieSporet, Styrket Familiebehandling og Pusterum.

Vi søger en teamleder der:

  • Har en socialfaglig uddannelse
  • Har erfaring indenfor myndighedsarbejdet på børn og ungeområdet
  • Kan navigere og prioritere i en stor og kompleks arbejdsmængde
  • Kan kommunikere tydeligt og bevare overblikket i travle perioder
  • Er engageret, kan arbejde selvstændigt og er ansvarsbevidst
  • Har et positivt menneskesyn samt er ressource- og udviklingsorienteret
  • Arbejder helhedsorienteret med blik for det tværfaglige
  • Trives både i teams og med at arbejde selvstændigt
  • Er nysgerrig og i godt humør
  • Er tilgængelig for telefonisk sparring med døgnvagten hver 5. uge 

Vi kan bl.a. tilbyde dig: 

  • En spændende arbejdsplads, drevet af visioner og et højt ambitionsniveau
  • Et udfordrende lederjob med gode udviklingsmuligheder
  • Et højt fagligt niveau i afdelingen 
  • Gode kollegaer både i afdelingen og på tværs af kommunen
  • Tæt ledelsessparring i ledelsesteamet
  • Introduktionsprogram for nye ledere 
  • Lederuddannelse (DOL) på sigt, hvis du ikke har en diplomuddannelse i ledelse

Vil du vide mere om jobbet og høre hvorfor det er godt at arbejde i Høje-Taastrup Kommunes Familieafdeling, så er du velkommen til at kontakte leder af Familieafdelingen Pernille Vestergaard Kleffel på telefon nummer 2041 3514 eller mail pernillekl@htk.dk

Ansættelse pr. d. 1.8.2024 eller snarest derefter. Løn- og ansættelsesvilkår i henhold til gældende overenskomst. Der indhentes børne- og straffeattest, ligesom der, efter aftale med dig, bliver indhentet referencer. 
Ansøgningsfristen er d. 5. juni 2024.

Vi holder 1. samtale onsdag d. 12. juni 2024 og 2. samtale torsdag d. 20. juni 2024, hvis du går videre til 2. samtale, skal du tage en personprofil test i perioden, som du vil få en tilbagemelding på fra en HR-konsulent. 

 

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Høje-Taastrup Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Høje-Taastrup Kommune, Rådhusstræde 1, 2630 Taastrup

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 05-06-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6044484

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet