Teamleder til Familieafdelingen i Høje-Taastrup Kommune Familie- og Dagtilbudscenteret

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Familieafdelingen søger en teamleder med tiltrædelse pr. 1. marts 2024

Byrådet i Høje-Taastrup Kommune har besluttet at opnormere Familieafdelingen for at kunne imødekomme de nye krav i Barnets Lov samt for at sikre det tidligt forebyggende arbejde og en mere smidig sagsbehandling, hvor indsatser iværksættes hurtigere.

Som en del af opnormeringen søger vi en teamleder til Distrikt Vest. Teamlederens primære ledelsesansvar vil være faglig og personalemæssig ledelse af Distrikt Vest, som består af 10 myndighedsrådgivere samt 1 socialfaglig koordinator. Distrikt Vest er et velfungerende team, hvor medarbejderne, trods forskelligt erfaringsgrundlag, bruger hinanden meget, vægter sparring og faglig udvikling højt samt har et godt socialt sammenhold og høj arbejdsglæde. Den faglige ledelse foregår i tæt samspil med teamets socialfaglige koordinator. 

Teamlederen vil desuden få en række øvrige tværgående ledelsesopgaver relateret til Familieafdelingens samarbejde med de øvrige faggrupper i både Familie- og Dagtilbudscenteret samt med de øvrige centre i kommunen.   

Familieafdelingen foretager en organisationsændring for bedre at kunne imødekomme intensionerne i Barnets Lov, og vil fra 1. marts 2024 være organiseret på følgende måde: 

  • 1 Akutteam, som håndterer alle akutte sager, herunder vurderer alle underretninger,
  • 3 distrikter hhv. Vest, Øst og Midt, som varetager al sagsbehandling i de sociale sager,  
  • 1 anbringelsesteam, som varetager sagsbehandlingen for de anbragte børn og unge,
  • 1 Specialrådgivning, som varetager sagsbehandlingen for børn og unge med funktionsnedsættelser,
  • 1 team af fremskudte rådgivere, som arbejder forebyggende på alle kommunens skoler og daginstitutioner
  • 4 socialfaglige koordinatorer, som understøtter rådgiverne i det daglige arbejde

Som teamleder i Familieafdelingen bliver du en del af et stærkt lederteam, som består af 4 teamledere, der alle refererer til lederen af Familieafdelingen. I lederteamet arbejder vi tæt sammen om den daglige drift i Familieafdelingen samt om den fælles udvikling af afdelingen. Derudover samarbejder vi tæt sammen med teamlederne på udfører-området om både drift og udvikling. Du skal derfor trives med at arbejde teambaseret og tværfagligt, men også kunne agere selvstændigt. 

Vi søger en dygtig teamleder med socialfaglig baggrund, som står stærkt i egen faglighed og har erfaring indenfor det specialiserede myndighedsarbejde på børneområdet. Du skal kunne stå i spidsen for en stabil daglig drift, og sikre lovmedholdelighed samt et højt fagligt niveau i sagsbehandlingen. Derudover skal du have gode samarbejds- og kommunikationskompetencer, som du kan anvende i dialog med familierne, medarbejderne og samarbejdspartnerne. Endelig skal du trives med tempo og kompleksitet i dit daglige arbejde. 

Derudover søger vi en teamleder, som gerne har erfaring med eller stor lyst til at arbejde med at sikre et godt og sundt arbejdsmiljø. I Familieafdelingen arbejder vi løbende på at sikre og videreudvikle et godt og sundt arbejdsmiljø på trods at både stor arbejdsmængde og tidspres samt høje følelsesmæssige krav i arbejdet. Det er derfor vigtigt, at du har en åben og anerkendende ledelsesstil, hvor du lytter til medarbejdernes behov. Samtidig skal du kunne udvise tydelig ledelse samt stabilitet og forudsigelighed i dagligdagen, ligesom du skal være i stand til at træffe hurtige men gennemovervejede beslutninger, når det er nødvendigt.

Familieafdelingen har mange sager med høj kompleksitet, og selvom vi bestræber os på at følge anbefalingerne for antal sager pr. rådgiver, så forventes det, at teamlederen støtter medarbejderne i at prioritere opgaverne i tæt samspil med den socialfaglige koordinator. 

En særlig stor ledelsesopgave i 2024 bliver at bidrage til implementering af Barnets Lov, og det er derfor en fordel, hvis du har sat dig ind i lovgivningen og de forandringer, som den medfører. 

I Familieafdelingen har vi gennem de sidste 6 måneder forberedt os grundigt, ligesom vi gennem en årrække har arbejdet på at styrke vores inddragelse af børn og unge i sagsbehandlingen via samarbejde med Socialstyrelsen og Børns Vilkår. Vi arbejder desuden løsningsfokuseret og anvender bl.a. Signs of Safety, som metode bl.a. i sagsdrøftelser og ved netværksmøder og vi står derfor et godt sted ift. den videre implementering af Barnets Lov. I 2024 vil vi desuden arbejde på at knytte myndighed og udfører endnu tættere sammen i opgaveløsningen. 

Familieafdelingen anvender IT-systemet DUBU, som understøtter ICS, hvorfor erfaring hermed er en fordel. Ledelsesmæssigt anvendes DUBU dagligt til styring og ledelsesinformation, og vi har god administrativ understøttelse. 

Familieafdelingen er en del af Familie- og Dagtilbudscenteret, som består af Sundhedstjenesten, Dagtilbudsområdet, Familieafdelingen, Administrationen samt udførerenhederne FamilieSporet, Styrket Familiebehandling og Pusterum.

Vi søger en teamleder der:

  • Har en socialfaglig uddannelse
  • Har erfaring indenfor myndighedsarbejdet på børn og ungeområdet
  • Kan navigere og prioritere i en stor og kompleks arbejdsmængde
  • Kan kommunikere tydeligt og bevare overblikket i travle perioder
  • Er engageret, kan arbejde selvstændigt og er ansvarsbevidst
  • Har et positivt menneskesyn samt er ressourcer- og udviklingsorienteret
  • Arbejder helhedsorienteret med blik for det tværfaglige
  • Trives både i teams og med at arbejde selvstændigt
  • Er nysgerrig og i godt humør
  • Er tilgængelig for telefonisk sparring med døgnvagten hver 5. uge

Vi kan bl.a. tilbyde dig: 

  • En spændende arbejdsplads, drevet af visioner og et højt ambitionsniveau
  • Et udfordrende lederjob med gode udviklingsmuligheder
  • Et højt fagligt niveau i afdelingen 
  • Gode kollegaer både i afdelingen og på tværs af kommunen
  • Tæt ledelsessparring i ledelsesteamet
  • Introduktionsprogram for nye ledere 
  • Lederuddannelse (DOL) på sigt, hvis du ikke har en diplomuddannelse i ledelse

Vil du vide mere om jobbet og høre hvorfor det er godt at arbejde i Høje-Taastrup Kommunes Familieafdeling, så er du velkommen til at kontakte leder af Familieafdelingen Pernille Vestergaard Kleffel på telefon nummer 2041 3514 eller mail pernillekl@htk.dk

Ansættelse pr. d. 1.3.2024 eller snarest derefter. Løn- og ansættelsesvilkår i henhold til gældende overenskomst. Der indhentes børne- og straffeattest, ligesom der, efter aftale med dig, bliver indhentet referencer. 

Ansøgningsfristen er d. 14. januar 2024.

Vi holder 1. samtale torsdag d. 18. januar 2024 og 2. samtale torsdag d. 25. januar 2024, hvis du går videre til 2. samtale, skal du tage en personprofil test i perioden, som du vil få en tilbagemelding på fra en HR-konsulent. 

 

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Høje-Taastrup Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Høje-Taastrup Kommune, Rådhusstræde 1, 2630 Taastrup

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 14-01-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5962750

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet